Linie rodziny Babka (Bobka)

Nazwisko Bobka, a tak właściwie Babka pojawiło się w moim wywodzie przodków już na początku moich poszukiwań. Jest to nazwisko panieńskie mojej prapraprababki po kądzieli Marii Saratowicz z domu Bobka. Wraz z kolejnymi poznanymi antenatami przybywały w moim drzewku nowe linie przodków noszących to nazwisko. 

Przodkowie Franciszki Sponder z domu Babka


Jest to w kolejności druga linia Babków jaką poznałam. Franciszka S(z)ponder z domu Babka była moją 5xprababką. Urodziła się w 1796 roku w Rzędzinie. Była pierwszym dzieckiem Grzegorza Babka i Agaty z domu Galus. Niewiele dzieci miała ta para, gdyż Grzegorz zmarł w 1802 roku w wieku 55 lat. Związek z Agatą Galusionką był jego drugim małżeństwem. Wcześniej od 1769 roku był mężem Jadwigi Walaszek vel Mordak. Grzegorz Babka urodził się w 1747 roku. Mieszkał w domu nr 40. Był synem Jakuba Babka i Katarzyny. Moi 7xpradziadkowie byli również rodzicami: Pawła (*1725), Jana i Sebastiana (*1728), Zofii (*1730), Jana (*1733), Klary (*1735), Reginy (*1740) i mojego przodka Grzegorza. Nie odnalazłam aktu urodzenia Jakuba Babka prawdopodobnie urodził się on już w XVII wieku.

Przodkowie z linii Babka 5xprababki Franciszki Sponder z domu Babka

Antenaci Magdaleny Krakowskiej z domu Babka


Jest to na razie najkrótsza z linii Babków w moim wywodzie przodków. Magdalena Babka urodzona w Rzędzinie w 1726 roku była drugą żoną Ignacego Krakowskiego. To właśnie za sprawą tego mariażu w 1755 roku rodzina Krakowskich przybyła na Rzędzin. Para była małżeństwem prawie 40 lat i miała wielu potomków, choć jak wiadomo umieralność dzieci była w tamtych czasach bardzo duża. Wracając do Babków Magdalena była córką Macieja Babka i Jadwigi. Odnalazłam kilkoro dzieci tej pary: Regina (*1722), Albert (*1724), Magdalena - moja antenatka, Jakub (*1830), Bartłomiej (*1733) i bliźnięta Jadwiga i Franciszek (*1739). Widziałam akta do 1700 roku, jednak nie odnalazłam aktu urodzenia Macieja Babka. Sądząc po dacie urodzenia pierwszego dziecka tej pary Maciej mógł się urodzić w XVII wieku. Maciej Babka był moim 8xpradziadkiem.

Przodkowie z linii Babka 6xprababki Katarzyny z domu Krakowskiej


Linia Marii Saratowicz z domu Bobka


Ostatnia z linii rodziny Babka to linia mojej prapraprababki i poznałam ją najwcześniej. Można powiedzieć, że znam ją najlepiej i  najsłabiej zarazem. Ale od początku. Maria z domu Babka (*1845 +1905) była żoną Antoniego Saratowicza. Para była dziadkami mojej prababci Marii z domu Januś. Maria urodzona i zamieszkała na Rzędzinie była córką Jana Bobka lub Babka. To właśnie w tym pokoleniu nazwisko zaczęło się na dobre zmieniać. Jan urodzony w 1823 roku był synem Piotra Babki i jego drugiej żony Reginy z domu Wardzała. Piotr zmarł w 1828 roku, więc całkiem niedługo po narodzinach Jana. Regina w 1831 roku zawarła drugie małżeństwo z wdowcem Marcinem Bednarzem. Rodzina przeprowadziła się do domu nr 10.

Przodkowie z dwóch linii Babków 3xprababki Marii Saratowicz z domu Bobka

Regina zmarła dopiero w 1853 roku, jak zapisano ze starości. Przeżyła dwóch mężów, połowę swoich dzieci, pasierbów i ich małżonki/ów, dwie epidemie cholery i tyfusu, które zbierały żniwo wśród mieszkańców domów 10 i 49. Kolejno Jan Bobka i jego potomkowie mieszkali dalej w domu nr 10 należącym wcześniej do rodziny Bednarz.
Wróćmy do biologicznego ojca Jana. Był nim jak wspomniałam wyżej Piotr Babka. Pierwszym problemem na który natrafiłam w tej gałęzi jest niezgodność w nazwisku Reginy, w ich akcie małżeństwa. W 1816 roku w Rzędzinie w domu nr 49 wdowiec Piotr Babka zawiera związek małżeński z panną Reginą Klusionką (Kluza). Moja antenatka nosiła nazwisko Warzała. Z dalszych aktów wiem, że była córką Tomasza Warzały i Magdaleny. Nie było takiej pary w parafii Tarnów-Katedra, ale była w pobliskim Zaczarniu. Tomasz Warzała i Magdalena z domu Wójcik w 1793 roku zostali rodzicami córki o imieniu Regina. Wcześniej w Rzędzinie małżeństwo zawarł Paweł Warzała z Zaczarnia, zgadzałby się więc kierunek poszukiwań. Jednak w Zaczarniu i innych wioskach należcąych do parafii w Lisiej Górze nie ma aktu ślubu Piotra Babki z Reginą Warzalonką. Czyli powróciłam do punktu zaczepienia, którym był akt z Rzędzina. W moich poszukiwaniach zdarzało się już, że małżeństwo zawierane było w wiosce pana młodego. Cofnęłam się wstecz do pierwszego związku wdowca Piotra Babki. Pierwszą żoną była Agata Kiełbasa. Para zawarła związek małżeński w Gumniskach w 1791 roku. Pan młody lat 26, panna młoda lat 24, oboje stanu wolnego. Świadkował Ignacy Tutay i Grzegorz Babka (może to opisany wyżej antenat z innej linii ?). Para była rodzicami dzieci urodzonych na Rzędzinie w domu nr 49: Józef, Antoni, Stanisław, Marianna, Marcin (zmarł bezdzietnie). Agata zmarła w tymże domu w 1816 roku. 4 miesiące później w aktach małżeństwa pojawia się wspomniany wyżej akt ślubu Piotra Babki i Reginy Klusionki. Od 1818 roku rodzą się dzieci Piotra Babki  i Reginy Warzała: Józef, Marianna, Jan, Katarzyna. W 1828 roku umiera 68-letni Piotr Babka ojciec rodziny zamieszkały w domu nr 49. Wszystkie podane wyżej daty sugerują, że Piotr urodził się w 1765 lub 1766 roku. Jednak pomimo kilkukrotnego sprawdzenia w księdze urodzeń nie odnalazłam jego aktu urodzenia w parafii Tarnów-Katedra oraz Lisia Góra i wioski. Przeszukałam wszystkie wioski, choć Babkowie byli zapisywani tylko w Rzędzinie. Znalazłam w Gumniskach akt urodzenia pierwszej żony Piotra, pod sugerowaną w akcie ślubu datą. Oczywiście poszukam jeszcze w sąsiednich parafiach przy okazji poszukiwań przodków z innych linii. Mam nadzieję, że jednak odnajdę aktu urodzenia 5xpradziadka Piotra Babki i będę mogła wskazać dalszych antenatów dla tej linii rodziny.


Źródło:
Księgi metrykalne parafii Tarnów-Katedra 1700-1905.

Pierwsza publikacja: 3 luty 2018

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Genealogia , Blogger