Ferensowie z Przedmieść

Rody z parafii Tarnów-Katedra stanowią ok. 1/3 moich antenatów po kądzieli. Rozpoczynając moje poszukiwania korzenie te sięgały tylko Rzędzina (Tarnów-Rzędzin). Cofając się dalej w głąb historii familie rozgałęziały się na inne dzielnice miasta, a osiedlały się w Rzędzinie głównie za sprawą ożenków. Moja 4xprababka Katarzyna Rysiewicz wżeniła się w ród Janusiów z Rzędzina. Ze strony matki pochodziła ona z rodziny Ferens.

Gałąź Ferensów w moim wywodzie przodków


4xprababka Katarzyna 1 v. Januś 2 v. Curyło 3 v. Starostka z domu Rysiewicz zawarła jak widać trzy związki małżeńskie. Wszystkie zostały odnotowane w księgach Rzędzina. Katarzyna urodziła się jednak na Przedmieściach w 1802 roku. Była pierwszym dzieckiem Jana Rysiewicza i Heleny Ferenz. 5xpradziadkowie zawarli związek małżeński w Przedmieściach (obecnie Tarnów-Strusina) w 1802 roku. Metryka małżeństwa spisana jest w formie tabeli, zawiera tylko podstawowe informacje: imiona i nazwiska nowożeńców, stan cywilny, wiek, religię oraz dane dotyczące świadków. Helena Ferenc (tak zapisano nazwisko w metryce) jest katoliczką, panną oraz ma 18 lat. Czyli według metryki małżeństwa urodziła się w 1784 roku. Tak też było. Helena urodzona w 1784 roku w Przedmieściach córka Antoniego Ferens i Katarzyny z domu Wrońskiej. 

Przodkowie po kądzieli 4xprababki Katarzyny z domu Rysiewicz


Właściwie ku mojemu zdziwieniu odnalazłam niewiele dzieci tej pary: Barbara (*1773), Regina (*1776), Regina (*1778) oraz Helena (*1784). Same córki urodzone w kilkuletnich odstępach czasu. Akt ślubu 6xpradziadków odnotowany został w księdze za rok 1769 w Przedmieściach. Zapisano tam, że kontrakt małżeński zawierają Antoni Ferencki (bez określenia stanu cywilnego) i Katarzyna Wrońska panna z Grabówki. W akcie odnotowano trzech świadków: dwóch z Grabówki i jednego z Pogórza (prawdopodobnie chodzi o część Pogórskiej Woli). Przy poszukiwaniach aktu urodzenia Antoniego nie miałam za wiele szczęścia. Kopałam, kopałam i kopałam... Aż wreszcie znalazłam akt urodzenia Antoniego Ferens, ale aż w 1709 roku! 

Czy to ten sam Antoni Ferens (Ferenc, Ferenz)?


Jak pisałam wyżej w parafii Tarnów-Katedra natrafiłam na metrykę urodzenia Antoniego Ferens dopiero w 1709 roku. Jeśli byłby to mój Antoni to w dniu ślubu miałby 60 lat, a w 1784 roku, kiedy urodziła się moja 5xprababka 75 lat! Może łatwiej byłoby mi to zaakceptować gdyby akt ślubu podawał jakąś informację o jego stanie cywilnym (kawaler/wdowiec), a tak nic poza nazwiskiem i miejscem ślubu - stąd biorą się moje wątpliwości. Wcześniej w parafii są dwa małżeństwa, które mogłyby dotyczyć Antoniego. Cofając się wstecz w parafii rodziły się dzieci Antoniego Ferens i Agnieszki Szabla. W latach 1755-1767 w Przedmieściach rodzą się: Walenty, Agnieszka, Fabian, Stefan, Paweł, Helena.
Jeszcze wcześniej jest para Antoni Ferens i Regina, którzy są rodzicami w latach 1734-1749: Agnieszka, Zofia Helena, Jadwiga, Józef, Jan, Walenty, Marianna, Maciej, Anna. Nie widziałam aktów małżeństw i zgonów owych żon, ale jak widać ramy czasowe są niewielkie i akty powinny wyjaśnić sytuację, co do związków Antoniego (przynajmniej dwóch pierwszych).
Przeglądając metryki urodzenia wyławiałam innych Ferensów, aby zyskać jakieś rozeznanie, co do więzów pokrewieństwa w tej rodzinie. Od 1728 roku rodzą się dzieci Jana Ferens i Jadwigi, od 1731 Sebastiana Ferens i Marianny, od 1743 Marcina Ferenc(owicz) i Katarzyny, od 1746 Marcina Ferens i Franciszki Tomala oraz od 1762 Sebastiana Ferens i Agnieszki Kozioł. Plus trzy małżeństwa Antoniego. Jak widać nie za wiele jest Ferensów na terenie parafii. W latach 1716-1727 nie rodzi się żadne dziecko o tym nazwisku. Aż wreszcie kopiąc dalej w przeszłość odnajduję dzieci Kazimierza Ferens i Anny: Sebastian (*1705), Antoni (*1709), Zofia (*1712), Tomasz (*1713), Marcin (*1715).
Z grubsza historia rodziny wygląda całkiem logicznie. Ferensowie z Przedmieść to potomkowie urodzonego w 2 połowie XVII wieku Kazimierza Ferens. Na terenie parafii urodził się tylko jeden Antoni - może na szczęście dla mnie, żaden z Ferensów z terenów parafii Tarnów-Katedra w XVIII nie nazwał tym imieniem swojego dziecka - poza Antonim urodzonym w 1709 roku. Czy sądzicie, że to mój Antoni Ferens? A może macie podobną sytuację w swojej rodzinie?

Źródła:
Księgi metrykalne parafii Tarnów-Katedra 1700-1802.

Pierwsza publikacja:20 styczeń 2018

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Genealogia , Blogger