Co skrywają koperty dowodowe i paszporty?

Szukając możliwości na uzupełnienie mojej wiedzy o Dziadkach natrafiłam na temat teczek dowodowych. Domyślałam się, że materiał w nich zgromadzony przypomina zapewne ten, który gromadzi się dnia dzisiejszego na temat naszych dowodów osobistych. W grę wchodziło pozyskanie zdjęć przodków zmarłych w XX i XXI wieku stwierdziłam więc, że spróbuję się postarać o uzyskanie odpisu dokumentów z ich teczek dowodowych.

Teczki dowodowe


Dla miasta Tarnowa miejscem gromadzenia teczek dowodowych jest Urząd Miasta Tarnowa - Wydział Spraw Obywatelskich. Zadzwoniłam z zapytaniem o tzw. koperty dowodowe. Usłyszałam, że teczki te były niszczone 10 lat po śmierci osoby dla której był wydawany dokument. Zachowała się tylko jedna teczka, mojej Babci zmarłej w 2002 roku. Przyznam, że nie dowierzałam tym informacjom. Postanowiłam złożyć osobne wnioski o uzyskanie teczek dowodowych moich przodków, których dokumenty wydawane były w Tarnowie. Niestety uzyskałam kserokopie tylko teczki mojej Babci, co do reszty dostałam odpowiedź pisemną, iż zostały one zniszczone.
Uzyskane przeze mnie dokumenty to kserokopie ankiet/wniosków o wydanie dowodu osobistego oraz dołączone do nich zdjęcia formatu dokumentowego.
We wnioskach znajdziemy następujące informacje: nazwisko, nazwisko rodowe, imiona, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, stan cywilny, osoby na utrzymaniu do lat 16 (czyli informacje o dzieciach), zawód wykonywany obecnie i do 1939 roku, narodowość, obywatelstwo, czy wnioskodawca posiadał/posiada inne obywatelstwo, miejsca zamieszkania (do 1939 roku, w czasie okupacji, obecnie), miejsce pracy i stanowisko, inne źródła utrzymania, czy służył w wojsku (w kraju, za granicą, gdzie i kiedy) do 1939, od 1939, od 1945 i obecny stosunek do służby wojskowej, w jakiej W.K.R. jest na ewidencji i od kiedy, czy w okresie od 1.IX.1939 do chwili obecnej zmienił nazwisko lub imiona, czy zmiana nazwiska została zalegalizowana po 1944.

Zdjęcia z koperty dowodowej Babci
Kilka lat temu doszło do zmiany kwalifikacji archiwalnej dowodów osobistych wytworzonych przed 1979 rokiem (kategoria A). Dzięki temu nie wolno obecnie niszczyć kopert dowodowych zawierających dokumentacje sprzed 1979. Jest to dobra wiadomość dla starających się o koperty dowodowe swoich przodków, bo tam gdzie wcześniej zaniechano niszczenia dokumentacji po upływie 10 lat nie zniszczą jej teraz.

Paszporty


O uzyskanie informacji na temat paszportów wydawanych przed 1960 (o takie pytałam) jest zdecydowanie trudniej. Pierwsze zapytanie skierowałam do Starostwa Powiatowego w Tarnowie. Otrzymałam odpowiedź negatywną, ale skierowano mnie do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Zadzwoniłam najpierw do oddziału w Tarnowie. Po krótkiej rozmowie wyjaśniającej i podaniu danych moich przodków poproszono mnie o telefon za kilka godzin. Oddzwoniłam, uzyskałam informację, że z interesującego mnie okresu zachowało się część dokumentów. Poszukiwania miały trochę potrwać, dopełniłam oficjalnych formalności pozostawało tylko czekać. Niestety nie znaleziono dokumentów dla żadnej z osób, których szukałam. Napisałam pismo w tej samej sprawie do oddziału w Krakowie, gdzie także znajduje się dokumentacja tarnowska. W Krakowie, także nie znaleziono dokumentów moich przodków.

Reasumując w moim przypadku poszukiwanie teczek dowodowych przyniosło rezultat tylko w przypadku jednej teczki (tj. z podlegających pod UM w Tarnowie). Dokumentów powiązanych z paszportem nie uzyskałam żadnych, ale zachowała się część dokumentacji. Spróbować nie zaszkodzi może szczęście się do Was uśmiechnie.



Pierwsza publikacja: 9 września 2016

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Genealogia , Blogger