Ród Golców z parafii Łęg ad Partyń

Rozpoczynając poszukiwania antenatów z rodziny Golec zakładałam, że początki rodu odnajdę na przedmieściach Tarnowa. W księgach metrykalnych parafii Tarnów-Katedra nazwisko Golec występuje w XIX i XVIII wieku (czy wcześniej na dzień dzisiejszy nie wiem) we wsiach: Strusina, Rzędzin, Chyszów i innych.
Wiedziałam, że moja Babcia pochodząca z Golców urodziła się i mieszkała we wsi Rzędzin, jej ojciec był tam szewcem. Szukając metryki urodzenia pradziadka przeglądałam kolejne księgi przedmieść Tarnowa, niestety nie natrafiłam na jego akt urodzenia. Dziwiło mnie to gdyż znalazłam akty urodzin kilkoro rodzeństwa pradziadka. Zawód ich ojca nie zmieniał się – był pracownikiem kolei. Zmieniały się natomiast jego miejsca pracy. Dzięki tej informacji dotarłam do metryki urodzenia pradziadka wpisanej w księdze parafii Żdżary.
Prapradziadek z kolei był łatwiejszy do rozszyfrowania. Akt ślubu podawał iż urodził się w wsi Rudna w parafii Jurków. A kolejni przodkowie – do których dotarłam pochodzili z parafii Łęg ad Partyń. Jest to wieś położona ok. 9 km na północ od Tarnowa w dolinie Dunajca. Jej znaczenie wzrosło w 2 połowie XIX w. kiedy to zaplanowano, że przez wieś przebiegać będzie linia kolei żelaznej (ostatecznie projektu nie zrealizowano). Praca dla kolei skusiła także i mojego przodka – prapradziadka Mikołaja Golec. Z tej przyczyny zawędrował pod koniec XIX w. na przedmieścia Tarnowa dając początki mojej gałęzi rodziny Golec.
Z moich badań wynika, że moi przodkowie osiedlili się w Rzędzinie ok. 1890 roku. Ciekawi mnie czy uda się znaleźć połączenie z innymi Golcami żyjącymi na przedmieściach Tarnowa w XVIII wieku. Czy część z nich przybyła z Łęgu? Ze względu na pospolitość nazwiska nie sądzę, aby przedstawiciele wszystkich tarnowskich rodzin o nazwisku Golec mieli wspólnego przodka.

O Golcach słów kilka


Najstarszy odnaleziony przeze mnie przodek to zamieszkały w Ilkowicach rolnik stanu chłopskiego Wojciech Golec urodzony ok. 1768. Jest to mój 4x pradziadek. Począwszy od niego przez 3 pokolenia, moi przodkowie wcześnie wdowieli i ich drugie z kolei żony były moimi pra...babkami.
Syn Wojciecha Tomasz, także zamieszkiwał początkowo Ilkowice, jego żona Marianna pochodziła z Partynia. Kolejny mój przodek Mikołaj urodził się w Rudnej w parafii Jurków. Porzucił on pracę na roli na rzecz kolei żelaznej. Był zwyczajnym pracownikiem pracującym na stacjach Czarna, Rzędzin (Wola Rzędzińska). Mikołaj, mój prapradziadek był pierwszym przedstawicielem mojej linii rodziny Golców, który zamieszkał na przedmieścia Tarnowa - we wsi Rzędzin. Od wielu lat na przedmieściach Tarnowa, w różnych wsiach zamieszkiwały osoby o nazwisku Golec. Nazwisko zdaje się wywodzić etymologię od określenia używanego wobec osób ubogich, lub od wyrazu golić, zgolić. Może być także spolszczoną modyfikacją nazwiska Goletz, Golletz.

Drzewo genealogiczne mojej gałęzi Rodziny Golec:


1. Wojciech Golec (*1768) oo I. Agata z domu Sak II. Regina z domu Kos 1v. Sekulska
1.1. Tomasz Golec (*1811) oo I. Apolonia z domu Krzyśko II. Maria z domu Zyguła
1.1.1. Mikołaj Golec (*1856 +1921) oo I. Barbara z domu Szablowska II. Julianna z domu Łabno
1.1.1.1. Wojciech Golec (*1900 +1957) oo Maria z domu Januś
1.1.1.1.1. Emilia Golec (*1929 +2002) oo Stanisław Wenz


O wspomnianej przeze mnie pracy prapradziadka na kolei w XIX i XX wieku napiszę w osobnym poście. Trzech z moich przodków było z zawodu pracownikami kolei.


Pierwsza publikacja: 18 września 2016

2 komentarze:

  1. Wow. Też bym chciała poznać tak historie moich Golców

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      dziękuję za komentarz :) Osobiście czuję trochę niedosyt, ponieważ księgi metrykalne sięgają zaledwie lat 70 XVIII wieku. Wiadomo z inwentarza wsi Łęg, że w 17 wieku miało tam rolę 2 Golców, którzy byli wybrańcami (piechota wybraniecka).
      Co do Golców, to rozumiem, że jest sporo różnych gałęzi. Patrząc na Golców w Tarnowie to w 18 i 19 wieku z różnych kierunków przybywały różne osoby o tym nazwisku i trudno szukać tu jakiegoś połączenia pomiędzy nimi.
      Pozdrawiam i życzę dłuższego wywodu Golców niż mój!

      Usuń

Copyright © 2014 Genealogia , Blogger