Mierzwa, Mierzwiński, a może Mierzwowicz?

Większość rodzin z mojego wywodu przodków udało mi się całkiem nieźle opracować i właściwie niewiele informacji pozostało mi do odkrycia. Zachowane księgi metrykalne pozwalają mi cofnąć się 250-300 lat wstecz, co udało się w przypadku parafii: Tarnów-Katedra, Lisia Góra, Odporyszów, Skrzyszów i Stara Jastrząbka. Jak zawsze pojawiają się wyjątki. Jednym z nich jest genealogia rodziny Mierzwa.

Mierzwowie w Rzędzinie


Nazwisko Mierzwa po raz pierwszy napotkałam już w pierwszym półroczu moich badań nad historią rodziny. Jako pierwszy odnalazłam akt ślubu z ksiąg parafii Tarnów-Katedra. W 1828 roku związek małżeński zawarli moi 4xpradziadkowie: Bartłomiej syn Józefa i Zofii Walaszków kawaler majordom, lat 28 z Katarzyną córką Marcina i Katarzyny Mierzwów panną służącą lat 24. Świadkami byli Maciej Janora i Wojciech Starostka, a zgodę na małżeństwo wyraził ojciec panny młodej Marcin Mierzwa i poświadcza ją podpisując się znakiem krzyża św. Akt typowy spisany w tabeli nie odbiega od innych, które widziałam. Nowością było dla mnie zatrudnienie młodych. Dotychczas spotykałam samych rolników (kmiecie, zagrodnicy), a tu jak podejrzewam pracowali we dworze w Rzędzinie. Zaraz po zawarciu małżeństwa zmienia się jednak ich status. Zamieszkują w domu nr 56 i Bartłomiej jest odtąd kmieciem. W domu nr 56 rodzą się także ich dzieci: Maria, Franciszek Serafin, Jan, Tekla, Zofia i Agnieszka. Skupiając się na Mierzwach kolejne akty dotyczące Katarzyny, to akt urodzenia i zgonu. Najpierw znalazłam akt zgonu. Katarzyna Walaszek żona pozostałego wdowca Bartłomieja z domu Mierzwa zmarła w domu nr 56 w 1863 roku w wieku 62 lat, a przyczyną zgonu jak zapisano w języku polskim była gangrena wątroby. Kolejno odnalazłam akt urodzenia. Katarzyna urodziła się w domu nr 6 w kwietniu 1806 roku z Marcina Mierzwińskiego i Katarzyny Starzyczonki. Jej rodzicami chrzestnymi byli mieszczanie: Wojciech Starzycki i Barbara Mierzwińska. 

Mierzwowie czy Mierzwińscy?


Podczas tej samej wizyty w Archiwum Diecezjalnym odkryłam, że zmiana nazwiska nie była tylko jednorazowym błędem w zapisie. W akcie małżeństwa z 1800 roku podano, że pan młody Marcin Mierzwa mieszka w domu nr 6 i jest 24-letnim kawalerem, a panna młoda Katarzyna Starzykowna stanu panieńskiego ma 18 lat. Świadkami byli: Sebastian Janora i Wojciech Starzycki. Później małżonkowie mieszkali w domu nr 6, gdzie urodziło im się 8-mioro dzieci: Jakub (Mierzwiński), Ewa (Mierzwa), Małgorzata (Mierzwiński), Katarzyna (Mierzwiński), Wojciech (Wiźbiński), Wawrzyniec (Mierzwiński), Andrzej (Mierzwa), Agnieszka (Mierzwa) i Zofia (Mierzwa). Czyli wpisywano po równo Mierzwa i Mierzwiński oraz raz Wiźbiński. Akty z początku XIX wieku nie naprowadziły mnie na zawód Marcina Mierzwy/Mierzwińskiego oraz żaden inny trop. Zakładając, że wiek w akcie małżeństwa był podany poprawnie szukałam aktu chrztu Marcina ok. 1776 roku, także nie natrafiając na żadną wskazówkę. Wcześniej założyłam, że zmiana nazwiska mogła być spowodowana utratą przez Marcina statusu mieszczanina, po przeniesieniu się na wieś. Zaczęłam więc szukać mieszczan w Tarnowie o nazwisku Mierzwiński, a także Barbary Mierzwińskiej, która była chrzestną mojej 4xprababki Katarzyny. W tym kierunku udało mi się odnaleźć jeden akt z 1797 roku. Urodził się wtedy w mieście Tarnowie Tomasz syn Barbary Mierzwa, a jego rodzicami chrzestnymi byli: Piotr Sieradzki student, Marianna Galus panna, Maxymilian Honger żołnierz oraz Agnieszka Tietrierowa żona żołnierza. Żadnych więcej Mierzwów/Mierzwińskich. Barbara też znika i pojawia się dopiero jako chrzestna w 1806 roku. Chyba, że były dwie Barbary. Zaczęłam szukać innych członków rodziny, właściwie jakiegokolwiek śladu nazwiska. Nazwisko Mierzwa pierwszy raz pojawia się w Rzędzinie w 1743 roku. Czyli jest jakaś nadzieja. Pierwsza para Jakub Mierzwa i Zofia to rodzice Marianny (*1743). W 1752 roku rodzi się Jan syn Jakuba Mierzwy i Małgorzaty. Później w 1769 roku w Woli Rzędzińskiej również rodzi się Jan syn Wojciecha Mierzwy i Anny Głąbskiej/Głębskiej. W 1777 roku rodzi się Zofia córka Andrzeja Mierzwy i Magdaleny Bień, a w 1779 roku Regina córka Michała Mierzwy i Katarzyny. Michał i Katarzyna zostają także w 1782 roku kolejnej córki Katarzyny. I właściwie są to wszystkie narodziny potomków Mierzwów w XVIII wieku z parafii Tarnów-Katedra.
Przy okazji pojawił się kolejny obiecujący trop - rodzina Mierzwowiczów mieszczan i przedmieszczan tarnowskich.

A może Mierzwowiczowie?


Nazwisko Mierzwowicz (Mierzwowic) jest właściwie tylko w XVIII-wiecznych księgach parafii. Czyżby ta rodzina mieszczańska utraciła swój status i stała się Mierzwami, a może przeniosła się do innego miasta lub ród wymarł? Po raz pierwszy w XVIII wieku w metrykach chrztu pojawia się akt Bartłomieja (*1702) syna Franciszka Mierzwowicz i Zofii z Miasta (Tarnów). Później kilka lat przerwy i następne chrzty:

1717 Małgorzata córka Wojciecha Mierzwowicz i Anny z Przedmieścia

1720 Wojciech syn Józefa Mierzwowicz i Reginy zza Bramy
1722 Stanisław Wojciech  syn Józefa Mierzwowicz i Reginy z Miasta

1719 Magdalena córka Franciszka Mierzwowicz i Agnieszki z Miasta
1724 Barbara córka Franciszka i Agnieszki z Miasta

1724 Anna córka Józefa Mierzwowicz i Reginy z Przedmieścia Małego
1727 Katarzyna córka Józefa Mierzwowicz i Reginy z Zamieścia=Burek
1730 Jakub syn Józefa Mierzwowicz i Reginy z Przedmieścia
1733 Wojciech syn Józefa Mierzwowicz i Reginy z Przedmieścia
1735 Franciszka córka Józefa Mierzwowicz i Reginy z Zamieścia=Burek
1738 Regina córka Józefa Mierzwowicz i Reginy z Zamieścia=Burek

1747 Petronella córka Stanisława Mierzwowicz i Katarzyny z Miasta
1751 Grzegorz syn Stanisława Mierzwowicz i Katarzyny z Miasta
1752 Jan syn Stanisława Mierzwowicz i Katarzyny z Miasta

1773 Tekla córka Józefa Mierzwowicz i Elżbiety Zajączkowskiej z Wału
1779 Wincenty Wojciech syn Józef Mierzwowicz i Katarzyna Zajączkowska z Przedmieścia Małego

1798 Nd 4 Jan syna Walentego Mierzwowicz i Franciszki Budzik

Jak widać także niewiele było chrztów Mierzwowiczów, ale i tak trzy razy więcej niż Mierzwów w tym samym czasie. Czy obie rodziny mają wspólnych przodków? Z jakiej parafii przybyły do Tarnowa? To dwa najistotniejsze dla mnie pytania na które mam nadzieję odnajdę odpowiedź.


Źródło:
Księgi metrykalne parafii Tarnów-Katedra

Pierwsza publikacja: 14 kwiecień 2018

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Genealogia , Blogger